Gunstigere prijzen bij Expedia en Booking.com

Gunstigere prijzen en meer aanbod bij Expedia en Booking.com

Inhoudsopgave

De versoepeling van de voorwaarden van hotelboekingssites heeft geleid tot meer concurrentie, aanbod en gunstigere prijzen voor de consument. Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in samenwerking met 9 andere Europese autoriteiten en de Europese Commissie.

In 2014 werden boekingsgiganten Booking.com en Expedia al verplicht de voorwaarden aan te passen. De hotels mochten van de boekingssites de kamers nergens anders aanbieden voor lagere prijzen dan de prijs voor een overnachting die op het platform werd aangeboden.

Met deze maatregel en versoepelde voorwaarden, mogen hotels geen lagere prijs vragen voor een hotelkamer op de eigen website. ACM: ‘Dit is om te voorkomen dat een hotel gratis meelift op de inspanningen van het platform. Maar het mag wel op een andere boekingssite met een lagere prijs adverteren. Zo ontstaat er concurrentie tussen de verschillende boekingssites. De hotels kunnen hiermee een scherper prijsbeleid voeren. Daar profiteren consumenten van.’

Overigens bleek bijna 50 procent van de onderzochte hotels in Europa niet op de hoogte van de versoepelde voorwaarden bij Booking.com en Expedia, blijkt uit onderzoek van ACM.

‘In deze dynamische markten moeten alle partijen kansen krijgen, waardoor er voldoende keuzemogelijkheden zijn voor consumenten en bedrijven’ aldus de Autoriteit.

Redactie Voyago

Redactie Voyago

De redactie van Voyago zorgt dagelijks voor jouw portie reisinspiratie. Tips voor de redactie? Mail ons dan: redactie@voyago.nl.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwste berichten