Klagende reizigers krijgen minder vaak gelijk

Klagende reizigers krijgen minder vaak gelijk

Inhoudsopgave

De Geschillencommissie Reizen heeft klagende consumenten vorig jaar minder vaak in het gelijk gesteld. Dat blijkt uit het jaarverslag 2016 van de Geschillencommissie Reizen. In 166 uitspraken werd bij 96 geschillen, ofwel bij 57 procent, de klacht ongegrond verklaard. In totaal werden 65 klachten geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard. In 2014 waren dat er nog 116.

Het aantal klagende consumenten vertoont al jaren een dalende lijn. In 2016 had de commissie 421 klachten in behandeling. In 2015 waren dat er nog 459, terwijl dat aantal in 2014 nog 579 bedroeg.

‘We zijn in staat de consument steeds beter te informeren, waardoor het aantal klachten in de reisbranche jaarlijks afneemt. En de klachten die we nog wel ontvangen, weten we vaak op bestemming meteen goed op te lossen, zodat er minder klachten bij de Geschillencommissie terechtkomen’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam als verklaring van de dalende trend.

Meeste klachten over accommodatie
De meeste klachten hadden betrekking op de kwaliteit van de accommodatie (40%), gevolgd door klachten over het vervoer/vervoermiddel, vertrektijd/vertrekpunt (34%), de begeleiding door hostess of reisleiding (25%), mondelinge/schriftelijke informatie (25%), het reisprogramma (18%), maaltijden (10%), de omgeving (9%), faciliteiten (8%), overlast (6%) en overboeking (5%). Veel klachten bestonden uit een combinatie van deze onderwerpen.

De ingediende klachten hadden vooral betrekking op reizen naar Spanje (16%), Turkije (10%), Griekenland (7%), de Verenigde Staten (7%) en Egypte (5%).

Redactie Voyago

Redactie Voyago

De redactie van Voyago zorgt dagelijks voor jouw portie reisinspiratie. Tips voor de redactie? Mail ons dan: redactie@voyago.nl.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwste berichten