Sunweb heeft de beste telefonische klantenservice onder reisbureaus in Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek van Telefoonboek.nl dat is gehouden onder vijf grote reisbureaus: D-Reizen, TUI, Sunweb, Kras en Corendon.
De telefoonnummers zijn op alle websites zeer makkelijk te vinden. In alle gevallen van zowel D-reizen, TUI, Sunweb, Kras als Corendon is het telefoonnummer onderaan de hoofdpagina te vinden. Men hoeft dus nergens door te klikken naar een andere pagina. Dit maakt het vinden van het telefoonnummer erg gemakkelijk.
Alle reisbureaus maken gebruik van een keuzemenu. De keuzemenu’s bestaan gemiddeld uit vijf opties. Men kan daarbij kiezen uit de soort vakantie (zomer of winter), reserveringen, vragen over vliegtickets of wijzigingen doorgeven. De keuzes zijn goed te verstaan en makkelijk te doorlopen. Nadat er een keuze is gemaakt wordt men doorverbonden naar een medewerker.
Wachttijden
Voor het onderzoek werden er vier telefoontjes op verschillende tijdstippen gepleegd. Kras scoort gemiddeld de langste wachttijd. De gemiddelde wachttijd is daar namelijk 15 minuten. Bij Kras waren er op elk tijdstip minstens tien wachtende personen. Sunweb scoort gemiddeld de kortste wachttijd. Daar hoeft men niet langer dan twee minuten te wachten voordat er een medewerker aan de telefoon komt.
De wachttijden zijn op alle tijdstippen erg verschillend. Daardoor kan er niet goed vastgesteld worden op welk tijdstip u het beste zou kunnen bellen. Voor de exacte wachttijden kunt u de tabel hieronder raadplegen:
1. D-reizen
9:00 = 5 sec.
12.00 = 2 min.
14:30 = 2 min.
16:30 = Langer dan 2 min.
Gemiddeld: 1,5 min.
2. Tui
9.00 = 20 sec.
12.00 = 20 sec.
14.30 = 15 min.
16.30 = 15 min.
Gemiddeld: 7,6 min.
3. Sunweb
9.00= 2 min.
12.00 = 10 sec.
14.30 = 1 min.
16.30 = 10 sec.
Gemiddeld: 50 sec.
4. Kras
9.00 = 10 min.
12.00 = 20 min.
14.30 = 15 min.
16.30 = 15 min.
Gemiddeld: 15 min.
5. Corendon
9.00 = 15 min.
12.00 = 3 min.
14.30 = 1 min.
16.30 = 1 min.
Gemiddeld: 5 min.