Turkije

Istanbl_Airport_Exterior_2Zo ziet 's werelds grootste airport er straks verlicht uit

Sneak Peek: ‘s werelds grootste airport in Istanbul

ADB Safegate werkt samen met İGA Airports Construction om van de grootste luchthaven ter wereld in Istanbul een intelligent vliegveld te maken. Als vliegveldverlichting worden 35.000 intelligente LED-vliegveldlichten geplaatst die zorgen voor efficiënte en veilige operaties in de toekomst. Met de tientallen duizenden intelligente LED-lichten die de vliegvelden en de baanbanen aansturen, is dit de grootste AGL-implementatie ter wereld. De overeenkomst werd in september 2016 ondertekend en leveringen beginnen dit jaar, en gaan door tot 2018. Grootste luchthaven ter wereld De nieuwe luchthaven van Istanbul, die naar verwachting de grootste luchthaven van de wereld zal zijn, zal dienen als de belangrijkste luchthaven van Turkije en een hub tussen Europa en Azië. Het vervangt de bestaande internationale luchthaven van de stad, Atatürk, waar het steeds groeiende verkeer congestie veroorzaakt en uitbreiding is niet haalbaar vanwege de ligging ervan. LED: efficiënt en duurzaam İGA, een joint venture opgericht om de nieuwe luchthaven in vier fasen te bouwen, heeft ADB Safegate gekozen om zijn intelligente vliegveldoplossingen te installeren, waaronder intelligente LED-grondverlichting en visuele hulpmiddelen. Deze  implementatie maakt operaties efficiënter en duurzamer. 200 miljoen passagiers ‘Zodra alle fasen zijn voltooid, zal de Istanbul New Airport jaarlijks meer dan 200 miljoen passagiers naar meer dan 350 bestemmingen bedienen’, aldus Yusuf Akçayoğlu, CEO, İGA Airports Construction. ‘Innovatie, efficiëntie en veiligheid zijn van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat het vliegveld zonder congestie loopt en dat het verkeer vloeiend stroomt, zelfs in ongunstige omstandigheden’, voegt de CEO eraan toe....

IstanboelTurkije betaalt $30 per cruisepassagier

Turkije betaalt $30 per cruisepassagier

De Turkse overheid wil cruiserederijen over de streep trekken weer Turkse havens aan te doen, door 30 dollar per passagier te betalen. De cruisesector in Turkije heeft de afgelopen twee jaar fors ingeleverd. In 2015 kwamen er nog circa 2 miljoen cruisepassagiers in het land. Dit jaar worden dat er naar schatting 600.000. De nieuwe premie geldt voor cruiseschepen die meer dan 750 passagiers vervoeren. Op deze manier wil Turkije de negatieve trend ombuigen, zegt de Turkse minister van cultuur en toerisme, Nabi Avci. Koersverandering Veel grote rederijen hebben de afgelopen twee jaar Turkije uit hun programma gehaald. Daarbij werd de onoverzichtelijke veiligheidssituatie in het land als reden aangevoerd. Daaronder zijn bijna alle grote rederijen als Aida, Costa Cruises, Royal Caribbean, MSC, HAL, Norwegian Cruise Line, Regent Seven Seas en Oceania Cruises. Met de 30 dollar premie per passagier wil de Turkse overheid een koersverandering bewerkstelligen. De Turkse overheid investeert ook in vakantievluchten uit belangrijke Europese markten. De toeslag kan oplopen tot 6.000 dollar per vlucht. Deze subsidie wordt niet direct aan de airlines uitbetaald, maar wordt via inkomende agenten doorgegeven aan buitenlandse touroperators....

Schermafbeelding 2017-04-13 om 14.23.28Turkije vol lof over Nederland

Turkije vol lof over Nederland

Het bezoek van de top van de Nederlandse reisbranche aan het Turkse Antalya, om de situatie ter plekke te ervaren, blijkt een ware hit in de Turkse media. Dagbladen en online media berichten donderdag lovend en uitgebreid over het bezoek van het selecte reisgezelschap uit Nederland. Bliksembezoek aan Turkije Met hun bliksembezoek wilde de Nederlandse reistop de partners in Turkije een hart onder de riem steken. De delegatie bestond uit de vier grootste reisaanbieders van Nederland: Arjan Kers (TUI Nederland), Steven van der Heijden (Corendon), Carola Hoekstra (Thomas Cook) en Gert de Caluwe (Sundio), alsmede Frank Oostdam, directeur van reisbrancheorganisatie ANVR. Uitgever/initiatiefnemer Tom van Apeldoorn van TRAVel Media leidde de succesvolle missie. ‘De korte inspectietrip aan Antalya is momenteel trending topic in vrijwel alle Turkse kranten en bladen. De media schrijven met lof over het initiatief van de Nederlandse uitgever TRAVel Media. Het bezoek wordt gewaardeerd en verstevigt de banden tussen de Nederlandse en Turkse partners, aldus de lokale media’, zegt initiator Van Apeldoorn. Ontmoeting De Nederlanders hadden een ontmoeting met de top van de lokale politiek, onder wie gouverneur Münir Karaloglu van de regio Antalya, de hotelassociatie en hoteliers. In totaal waren circa 35 vertegenwoordigers van Turkse zijde aanwezig. Tijdens het diner op dinsdagavond ontvingen de Nederlandse deelnemers uit handen van de gouverneur een onderscheiding voor hun inzet voor het toerisme in Turkije. De verwachting, van zowel Nederlandse- als Turkse zijde, is dat er na het referendum van 16 april alsnog een run op last-minutes naar Turkije zal plaatsvinden. Bekijk hieronder een selectie uit de Turkse media.             ...

Turkije-updateDe Nederlandse reistop verwacht grote last-minute vraag

Nederlandse reis top verwacht grote last-minute vraag

De Nederlandse reis top verwacht deze zomer een last-minute hausse van vakanties naar Turkije. Ook in Turkije zelf wordt gerekend op een grote last-minute vraag in de maanden juni, juli en augustus. Dat is de conclusie na het bliksembezoek van de vier grootste touroperators van Nederland en ANVR aan de Turkse badplaats Antalya, waar zij de afgelopen twee dagen een ontmoeting hadden met collega´s uit de toerisme-industrie ter plaatse. Doel van het bezoek was sympathie te betuigen met de Turkse toerismesector en zelf te zien hoe het de hoteliers en andere aanbieders vergaat. De delegatie bestond uit Arjan Kers (general manager TUI Nederland), Steven van der Heijden (CEO van Corendon), Carola Hoekstra (general manager Thomas Cook), Gert de Caluwe (CEO van Sundio), Frank Oostdam (directeur ANVR) en uitgever/initiatiefnemer Tom van Apeldoorn van TRAVel Media. In Turkije hadden zij een ontmoeting met de top van de lokale politiek, onder wie de gouverneur van de regio Antalya, de hotelassociatie en hoteliers. Kwaliteit De boekingen voor Turkije lopen momenteel circa 40 procent achter op vorig jaar, blijkt uit cijfers van de ANVR. Nadat vorig jaar het aspect veiligheid een grote rol speelde bij de achterblijvende vraag, is het dit jaar vooral de politieke onrust die ervoor zorgt dat er minder vakanties naar Turkije worden verkocht. ´Wij verwachten komende zomer een last-minute boom in de vraag naar Turkije, zeker als Spanje en Griekenland straks vol zitten. Dan gaan vakantiegangers zichzelf zeker de vraag stellen: waarom gaan we niet naar Turkije?´, zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland. ´De prijs-kwaliteitverhouding van vakanties naar Turkije is enorm goed. Bovendien is de klanttevredenheid van vakanties naar Turkije erg groot. Die is het hoogste van alle vakantielanden rond de Middellandse-Zee.´ Herstel Ook Steven van der Heijden, CEO van marktleider Corendon, verwacht een uitgestelde vraag van vakanties naar...

Booking.com_HQTurkije bant Booking.com

Turkije bant Booking.com

De Turkse rechtbank heeft de Nederlandse website Booking.com bevolen alle activiteiten in Turkije op te schorten wegens 'oneerlijke concurrentie.' Dit meldt de vereniging van Turkse reisagenten Türsab. Al eerder (2005) werd een zaak aangespannen door Türsab om dezelfde reden. De reiswebsite kreeg hiervoor al een boete van bijna dan 650.000 euro opgelegd. Booking.com zou hoteliers verbieden om op hun eigen site, of andere vakantiesites, goedkopere prijzen aan te bieden dan Booking.com zelf vraagt voor de accommodatie. Het is nog onduidelijk of politieke spanningen momenteel tussen Turkije en Nederland hiermee te maken hebben. Booking.com meldt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak....

Turkijewijt dit aan de terroristische aanslagen en politieke onrust afgelopen jaar.

Turkije en Noord-Afrika minder in trek

De vraag naar vakanties in Turkije en Noord-Afrika neemt verder af, aldus TUI. De reisorganisatie wijt dit aan de terroristische aanslagen en politieke onrust afgelopen jaren. Dit meldt het overkoepelende concern TUI Duitsland. Onrustige jaren Het moederconcern merkt een verschuiving in de interesse en vraag voor vakantiebestemmingen. De impact van macro-economische en geopolitieke uitdagingen is onmiskenbaar in bepaalde bestemmingen, volgens TUI. Toch houdt de reisorganisatie de winstverwachtingen voor dit jaar vast. Dit komt mede doordat de lagere vraag naar Turkije wordt gecompenseerd met een stijgende vraag naar vakanties in Griekenland, de Canarische eilanden en long-haul. Winstverwachting TUI onveranderd Zo’n 97 procent van het winteraanbod werd verkocht in het winterseizoen. Daarnaast verkocht TUI 48 procent van het zomeraanbod. Beide zijn in lijn met het voorgaande jaar. Met Turkije buiten de peiling, zijn de zomerboekingen gestegen met 7 procent. ...