Booking.com maakt reistrends voor 2018 bekend

Booking.com maakt reistrends voor 2018 bekend

Inhoudsopgave

Op zoek naar reisinspiratie voor 2018? Experts bij Booking.com hebben de reistrends van 2018 voorspeld. Ze analyseerden de gegevens van meer dan 128 miljoen beoordelingen van gasten en combineerden dit met onderzoek onder 19.000 reizigers uit meer dan 26 landen wereldwijd.

1. Ervaringen belangrijker dan materiële zaken
2018 staat in het teken van grootse plannen: 45% van de reizigers denkt eraan een reis te maken die op hun bucketlist staat. Mensen hechten steeds meer waarde aan ervaringen in plaats van materiële zaken, waardoor ze in 2018 vaker de kans zullen grijpen om onvergetelijke reizen te maken.

2. Terug naar toen
Naast nieuwe ervaringen staat 2018 ook in het teken van het verleden. Mensen willen hun mooiste jeugdherinneringen opnieuw beleven en gaan terug naar bestemmingen die altijd in het hart zijn gebleven. Een derde van alle reizigers (34%) overweegt in 2018 terug te gaan naar een plaats waar ze als kind heen zijn gegaan, om de bestemming vanuit een nieuw perspectief te zien.

De millennials zijn het meest sentimenteel. Zo wil 44 procent van de 18- tot 34-jarigen graag terugkeren naar een favoriete familiebestemming uit hun kindertijd. Daarnaast is meer dan 60 procent van alle reizigers in 2018 van plan dagelijks iets op social media te posten.

3. Nieuwe technologie
In 2018 zullen kunstmatige intelligentie en digitale technologie de manier veranderen waarop consumentenonderzoek doen, reserveren en reizen beleven. Zo zullen reizigers slimmere bestemmingskeuzes kunnen maken, aangezien ze aan de hand van technologie een bestemming of accommodatie beter leren kennen voordat ze het boeken.

Bijna een derde (29%) van de reizigers wereldwijd zegt er geen moeite mee te hebben als een computersysteem de volgende reis bepaalt op basis van hun reisgeschiedenis. Vijftig procent van de reizigers is juist van mening dat gepersonaliseerde reissuggesties en -activiteiten hun aanmoedigt om een reis te boeken. Volgens Booking.com zal technologie ons in 2018 verder helpen om zonder moeite en stress de mooiste verblijven te vinden en onvergetelijke ervaringen op te doen.

Thingvellir National Park is een bekende filmlocatie in IJsland.

4. In de voetsporen van popiconen
Volgend jaar zullen tv-programma’s, films, sport en sociale media een steeds grotere invloed hebben op onze beslissingen en een inspiratiebron zijn voor onze reizen. Van alle reizigers gaf 36 procent aan in het komende jaar inspiratie op te doen door beelden op televisie, in films of in muziekvideo’s.

De meest gewilde filmbestemmingen voor 2018 zijn: Kroatië, Spanje en IJsland dankzij Game of Thrones (29%), Londen vanwege Sherlock (21%) en Crown (13%), New York en Manhattan dankzij Millions (13%) en tot slot Los Angeles, te zien in Entourage (10%). Verder is meer dan een vijfde (22%) van de reizigers van plan een reis te maken voor een groot sportevenement.

5. The Great Mate Escape
2018 wordt hét jaar van reizen met vriendengroepen. Op de vraag met welke reisgenoten je het liefst gaat reizen in 2018, antwoordde 25 procent ‘met een vriendengroep’. In 2018 gaat het niet langer alleen om de bestemming, maar ook om de mensen met wie we mooie herinneringen creëren. Een vakantie met vrienden heeft ook financiële voordelen: vier op de tien deelnemers (42%) geeft aan dat ze tijdens een vakantie met vrienden in een accommodatie kunnen verblijven die ze alleen niet hadden kunnen veroorloven.

6. Wellness en gezondheid
De trend van wellness reizen blijft groeien in 2018. Vergeleken met 2017, zijn bijna twee keer zoveel mensen van plan een reis te maken die in het teken staat van gezondheid en welzijn (één op de tien in 2017 vs. bijna één op de vijf in 2018).

7. Slim op reis
Reizigers maken elk jaar steeds slimmere keuzes en willen het meeste uit hun geld halen. Een groot aantal reizigers maakt hun reisbeslissingen vanuit een financieel oogpunt en ook in 2018 zal dat een bepalende factor zijn. Voordat reizigers een beslissing maken bij de organisatie van een reis controleert bijna de helft (47%) de wisselkoers en onderzoekt 48 procent de economische situatie van een bestemming.

8. Leven als een local, maar niet persé met een local
Reizigers gaven aan dat het niet nodig is om een host te hebben die constant aanwezig is. Reizigers willen op hun bestemming graag dat lokale gevoel krijgen en kunnen vertrouwen op de kennis van hun host. Een kwart van de reizigers zegt het belangrijk te vinden dat hun host over lokale kennis beschikt en tips kan delen over restaurants en bezienswaardigheden. Tegelijkertijd willen ze wel op hun eigen manier met hun host kunnen omgaan. In 2018 is het voor reizigers belangrijk dat hun host beschikbaar is, maar niet te veel op de voorgrond van hun vakantie is (30%).

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Hi! Ik ben Dylan en voor mijn werk reis ik de hele wereld over, maar ook privé houd ik ervan om nieuwe bestemmingen te ontdekken! Tijdens al deze reizen probeer ik leuke content te verzamelen voor Voyago.nl. Mijn favoriete vakantieland is Amerika. Wil je meer weten of iets anders vragen? Stuur dan een mailtje via info@voyago.nl! Uiteraard kan je mij ook volgen tijdens mijn reizen via Instagram.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwste berichten