Wat je in 2019 kan verwachten op reisgebied? Booking.com heeft onderzocht wat de trends op dit gebied zijn.
Trend 1. Reizen om te leren
Het maken van betekenisvolle reizen wordt belangrijker. Dit gaat dan over bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, een culturele uitwisseling en internationale werkstages. 56 procent van de respondenten zegt dat reizen hen nieuwe vaardigheden en inzichten heeft gebracht volgens Booking.com.
Trend 2. Zo gemakkelijk mogelijk
Hierbij hebben we het over technologische vernieuwingen, zoals artificial intelligence, virtual reality en spraakherkenning. Ook heeft 57 procent interesse in apps die helpen bij zaken zoals real-time baggage tracking. 31 procent ziet wel iets in een virtueel reisbureau in de woonkamer, waar bijvoorbeeld virtual assistants al je reisvragen kunnen beantwoorden.
Trend 3. Op naar het onbekende: de ruimte
De mensheid blijft haar grenzen verleggen, dus daar horen natuurlijk ruimtereizen bij. 40 procent zegt dit uitzicht fantastisch te vinden. 38 procent zou deze ervaring volgens de site ook zelf overwegen. Tot het mogelijk wordt, kiest 60% voor een avontuur in het zeelandschap.
Trend 4. Persoonlijke ervaringen
Het persoonlijke aspect wordt tijdens het reizen steeds belangrijker. 34 procent wil dat iets of iemand reisaanbevelingen geeft, bijvoorbeeld zoals 41 procent aangeeft dat bedrijven gebruik kunnen maken van artificial intelligence om suggesties te geven, gebaseerd op eerdere reiservaringen.
Trend 5. Bewust reizen
Er zal meer gekeken gaan worden naar sociale, politieke en milieugerelateerde problemen die van invloed zijn op de reis. Bijna de helft zegt dat sociale problemen op een bestemming meewegen in hun keuze. Er wordt steeds meer gezocht naar unieke avonturen en mensen willen er zeker van zijn dat het veilig is, zoals voor de LGBT community. Destination Pride laat zien aan reizigers hoe LGBT-vriendelijk bepaalde bestemmingen zijn.
Trend 6. Minder plastic
Reizigers zoeken meer duurzaamheid op hun bestemming, en de accommodaties proberen ook minder plastic te gebruiken en duurzamer te werken. Zeker eenderde is bereid om plastic en ander afval op te ruimen op hun bestemming. Ook zullen er meer duurzame start-ups komen op reisgebied, nu hier meer vraaf naar is.
Trend 7. Ervaren
Tweederde hecht meer aan ervaringen dan aan spullen en andere materiële zaken. Dingen doen wordt waarschijnlijk een van de belangrijkste aspecten van een reis. Tweevijfde van de respondenten wil een bestemming zoeken waar ze zich onbezorgd kunnen voelen, vooral nu ons leven steeds drukker wordt.
Trend 8. Meer korte trips
Meer dan de helft van alle respondenten zegt meerdere weekendtrips te gaan maken komend jaar. Volgens Booking.com wordt dit gekenmerkt doordat er meer activiteiten in korte tijd gepland worden.