Virtual Reality speelt steeds grotere rol bij reizen

Virtual Reality speelt steeds grotere rol bij reizen

Inhoudsopgave

‘Even’ de top van de Machu Picchu beklimmen of onderweg vanuit je vliegtuigstoel alvast over de boulevard in Sydney struinen? Met Virtual Reality (VR) kan het. Het digitale belevingsinstrument wordt steeds vaker ingezet in de reisbranche. Voyago sprak met Virtual Reality expert Thierry Pul, oprichter van Purple Pill, over de toekomst van VR en het effect op de reiswereld.

De jonge ondernemer omschrijft VR als een complete immersie in een digitale wereld, waarbij seintjes naar je hersenen gemanipuleerd worden. ‘Je beleeft eigenlijk iets wat niet echt is, maar wat je wel als ‘waar’ waarneemt.’ VR komt momenteel veel voor in de consumentenmarkt, in de vorm van 360-gradenvideo’s en games. ‘In de reisbranche zit het voornamelijk in tours en de visualisatie van locaties en bestemmingen’, meldt Pul. ‘Zo kun je je bijvoorbeeld alvast op een plek bevinden, die je misschien wilt bezoeken. Of, waar je misschien helemaal niet kan komen. Zoals de top van de Mount Everest.’

Virtual Reality = niet tijdelijk
Volgens de VR-expert gaat dit niet om een tijdelijke trend. ‘Iedereen verwachtte eigenlijk dat dit binnen twee jaar heel groots zou zijn, maar de adoptie gaat wat langzamer dan verwacht’, aldus Pul. ‘Maar het kunnen bekijken van een 360-graden video van hotelkamers voordat je boekt, wordt straks gewoon de standaard.’

Het ‘echte’ reizen blijft onvervangbaar
De deskundige gelooft niet dat de driedimensionale nagebootste werkelijkheid het echte reizen ooit compleet zal vervangen: ‘Geur, kleur en smaak kunnen we allemaal nog niet realiseren.’ De jonge ondernemer spreekt van een democratisch medium: ‘je kunt het niet framen; het er mooier uit te laten zien dan dat het in werkelijkheid is’, aldus Pul. ‘Ik denk dat het meer dient als een soort educatie of voorbereiding van tevoren. Of dat je de reis achteraf nog een keer kan herbeleven.’

De toekomst van Virtual Reality
Pul voorspelt dat Virtual Reality binnen twee jaar niet weg te denken is uit de reiswereld. ‘Op het moment dat het bij de goede hotelketens ingezet wordt en jij als hoteleigenaar hier niet over beschikt, dan heb je blijkbaar iets te verbergen.’ Volgens de oprichter kunnen reisbedrijven het slim inzetten en hoeft het geen gevaren of bedreigingen op te leveren: ‘De vraag is meer, wat kun je eruit halen? Want tegenhouden ga je het niet. Techniek stoppen, dat blijkt uitgeschiedenis, dat lukt eigenlijk nooit.’ Volgens de VR-expert is het enige gevaar het feit dat de digitale wereld leuker wordt dan de echte. ‘Binnen drie jaar zul je ook vast de eerste VR verslaafden zien.’

(Foto: Thierry Pul, oprichter Purple Pill)

Redactie Voyago

Redactie Voyago

De redactie van Voyago zorgt dagelijks voor jouw portie reisinspiratie. Tips voor de redactie? Mail ons dan: redactie@voyago.nl.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwste berichten