Cruise Lines International Association (CLIA) stelt in het rapport dat de groei van cruisevakanties doorzet en verwacht dat 25,3 miljoen passagiers in 2017 een cruise gaan maken. Tien jaar geleden waren dat er nog 15,8 miljoen. CLIA meldt verder dat dit jaar 26 nieuwe schepen, zowel voor oceaan als rivieren, hun debuut op het water maken, waarmee verdere groei mogelijk wordt gemaakt.
De belangrijke cruise reistrends van CLIA:
1. Jongere generatie zoekt steeds meer het water op. Een recente studie heeft aangetoond dat de nieuwe generatie, millennials en generatie Y, de cruisevakantie steeds meer gaat omarmen.
2. Meer routes met privé-eilanden. Reizigers boeken steeds vaker de route waarbij het cruiseschip een privé-eiland aandoet. In 2017 bieden cruisemaatschappijen stops aan op zeven privé-eilanden.
3. Steeds meer first-time cruisers. Gevraagd naar de vakantieplannen, geeft 48 procent van de niet-cruisers aan interesse te hebben in een zeecruise terwijl maar liefst 85 procent van de mensen die als eens een cruise maakten, dit nog een keer willen doen.
4. Vertrekhaven op rijafstand. Een vertrekhaven in eigen land of op rijafstand wordt door 69 procent van de cruisepassagiers niet alleen als kostenbesparend gezien, maar spreekt bij 74 procent vooral het gemak erg aan.
5. Reizigers lokken met beroemde chefs. Cruisereizigers vinden topgastronomie steeds belangrijker. Verschillende maatschappijen bieden restaurants met gerechten die zijn samengesteld door beroemde chefs, zoals Guy Fieri en Geoffrey Zakarian.
6. Vraag naar avontuurlijke cruises groeit. Volgens de Adventure Travel Trade Association groeit de vraag naar avontuurlijke reizen. Ook ziet CLIA deze groei terug bij de expeditiecruises.